23.2.09

Merepek Mengenai Kepercayaan



mari berbicara mengenai kepercayaan
bukan kepercayaan kepada Tuhan

tapi kepercayaan sesama insan



Seseorang bertanya kepada aku hari ini & pertanyaan itu berkisar mengenai kepercayaan. Seperti yang aku kisahkan di atas, bukan kepercayaan kepada Tuhan, bukan. Ini lebih kepada kepercayaan kita terhadap orang lain. Orang-orang yang kita kenali tidak kisah sama ada kamu mengenali mereka daripada kawan kamu, keluarga kamu, musuh kamu, ataupun daripada scene-scene adaptasi daripada filem & drama TV seperti terlanggar bahu kamu kemudian meminta-maaf-bagi-nombor-telefon-sekali, orang itu menolong kamu membaiki kenderaan kamu di tepi jalan mungkin, atau daripada aksi-aksi nakal seperti roy & rakan-rakannya. haha..

Apa yang akan kamu jawab kalau kamu ditanya soalan seperti itu? Bagi aku, aku tidak mudah mempercayai orang tetapi aku mudah mempercayai orang yang aku kenali. Bukanlah setakat berkenalan beberapa jam terus mempercayai orang tersebut tapi mungkin berkomunikasi dalam beberapa ketika membolehkan kamu berfikir sama ada orang itu boleh dipercayai atau tidak. Kamu juga mungkin pernah mengalami situasi di mana kamu mempercayai seseorang itu walaupun pada dasarnya kamu baru sahaja berkenalan dengan orang tersebut.

Aku lebih suka mempercayai apa yang aku rasa dalam menilai seseorang. Kalau aku rasa aku benci, maknanya memang aku akan benci. Kalau aku rasa aku percaya, maknanya aku memberi kepercayaan kepada orang itu sehinggalah orang itu membuang kepercayaan yang aku berikan kepadanya. (aku pening dengan maksud ayat ini)

Begitu juga dengan orang lain. Kita tidak boleh memaksa orang lain untuk mempercayai kita. Itu adalah hak mereka untuk mempercayai siapa yang mereka mahu percaya. Mereka tidak mempercayai kamu? Apa yang kamu boleh lakukan? Tiada.. Kamu cuma boleh menjadi diri kamu sendiri. Kalau apa yang kamu lakukan tidak mampu untuk memperolehi kepercayaan orang tersebut, biarkan. Jangan menjadi hipokrit semata-mata mahu dipercayai. Nanti lain pula jadinya. (penerangan aku macam salah)

Ahhhh.... Aku semakin banyak merepek. Sebenarnya tiada apa-apa. Aku cuma terfikir mengenai jawapan soalan siang tadi. Suka hati kamulah mahu percaya atau tidak. Aku patut buat kerja.
Sekian.







p/s: Terasa mahu menonton wayang. Ada sesiapa mahu belanja?

5 comments:

rAmiZa.mY said...

entry anda makin berat..
hmmm

AkuD kot! said...

Ya.. Entry yang makin berat kerana soalan itu..

Anonymous said...

jum wayang~
maho percaya atau tidak? hee

Odette said...

@ramiza.my, makin beratkah?

@D-La, sekadar berfikir & memberi pandangan sendiri

@jelly, mahu, mahu.. hehe.. tahap keseriusan? mahu belanja? :p

AkuD kot! said...

Teringat cite "Batman" kelmarin..
N teringat balik bagaiman "Batgirl" itu ada disini hari ini..
So, carik balik entry ini..

=)