15.3.09

Pulled Hamstring Grade 1


Selama ini aku tidak tahu pun berkenaan hamstring. Perkataan hamstring tahulah, tapi tidak pernah pula cuba mahu mengetahui maksud hamstring secara mendalam sehinggalah hari ini walaupun aku masih kurang faham sebenarnya.

Hamstring sebenarnya adalah bahagian belakang paha kaki. Sakit yang selalu dialami pada bahagian otot paha kaki pula adalah pulled hamstring, bukan hamstring sepertimana yang selalu aku orang sebut.

gambar diambil daripada matthewschulert.com


Punca kesakitan Pulled Hamstring adalah kerana otot-otot tercedera, terkoyak, terputus (hah?). Berlari secara mengejut boleh menyebabkan risiko kecederaan.

Pulled Hamstring terbahagi kepada beberapa gred:

Gred 1:
  • Biasanya kaki boleh menjadi cramp & berasa sakit apabila otot digerakkan.

Gred 2:
  • Kurang kronik. Lebih teruk daripada Gred 1 kerana kesakitan lebih dirasai apabila otot bergerak. Lebih banyak otot tercedera mungkin

Gred 3:
  • Kes kronik. Otot koyak sampai boleh nampak pendarahan dalaman kalau dibiarkan beberapa hari.

Rawatan untuk Pulled Hamstring pula adalah nasi R.I.C.E. :

Rest
  • rehat yang secukupnya (kau tengok ni) sekurang-kurangnya 3 minggu untuk Gred 1, 4-6 minggu untuk Gred 2, & 3 bulan untuk Gred 3.

Ice
  • Ais perlu diletakkan pada bahagian yang tercedera tidak lebih daripada 10-15 minit dalam satu-satu masa. Jangan letak secara terus tanpa lapik. Nanti kaki beku. hahaha..

Compression

  • Balut kaki yang tercedera supaya pergerakan terhad & mengurangkan pengaliran darah.

Elevation
  • elevator?? erk..

Ulasan daripada hasil pencarian:

Rakan-rakan, nampaknya aku tidak dapat bermain lagi untuk 3 minggu akan datang. Doktor suruh aku berehat. Kamu berlatihlah bersungguh-sungguh. Aku jadi penonton dahulu. hahaha..

Aku tidak tahu fakta yang aku keluarkan ini betul atau tidak. Aku cuma baca melalui internet. Belum bertanya pada doktor yang sebenar lagi. Kalau ada yang tersilap, tolong betulkan =)



p/s: aku injured lagi.. sakit tahu.. huhu..

14 comments:

mizz nina said...

huhu..ciannye dia..
yeay xleh men for 3 weeks..hehe
kite jd cheerleader sme2..weeeeeeeeeee

w.a.k. said...

rendam kaki dlm air yg ada ikan2 kecik tu suda haha

Seyn Jukey said...

hamstring sintetik tak ada ke.mana tahu bule replace ke..

Odette said...

@mizz nina, haha.. nnti org yg maen bola geli plak kalo laki jd cheerleader :p

@wak, tu fish spa nk buang kotoran & kulit mati kt kaki.. bkn nk rawat hamstring.. haha.. geli kot fish spa tu..

@seyn, hamstring sintetik? ada eh? abes ko ingt kaki aku ni sintetik ke.. hahaha..

AkuD kot! said...

Lepas dh berehat 2, klu nk men bola lagi, terus je main eh.. X pyh nk panaskan badan ker nk buat stretching... heeee...

P/S: Bykn rehat.. ( ada org risau.. hahaha )

mizz nina said...

erk..(ada org risau)

Odette said...

mekaseh kpd yg risau :p

Anonymous said...

hamstring dengan hamster kacip ke tak kacip agak2?

Odette said...

haha.. dlu asl dr hamster la bru timbul pkataan hamstring ni aku rsa..

mizz nina said...

same2...

Unknown said...

dona,aku sakit pinggang ni..disebabkan apa?hamstring gak ke?

Odette said...

2 bkn hamstring.. 2 mmg sakit standard kalo muka dh msk newspaper. hahaha..

AkuD kot! said...

hanya mampu ketawa..
"hehe"..
Dh ada org gatal2 nk men bola balik.. Jom LaWaN~

Odette said...

eleh.. jom! haha