19.8.09

Sesi Menaip Dalam Kelas #2

Pernah tak kamu terjumpa, terlihat, terbaca, ataupun tersebut perkataan 'nom nom nom'? Mungkin sudah ada yang tahu mengenai perkataan ini terutama sekali mereka yang bergelar manusia urban. haha.. Okay, aku bukan merapu. Dalam beberapa hari ni aku jadi stalker blog melayu minimalis yang tegar. Everyday aku buka blog dia, tengok-tengok apa gambar terbaru yang dia upload. Di bawah nama blog dia tu, dia ada tulis 'om nom nom'. Aku tidak tahulah 'om nom nom' beri maksud yang sama dengan 'nom nom nom' atau tidak, nanti aku tanya encik MM tapi aku berjaya mencari maksud 'nom nom nom' melalui salah satu blog yang aku baca tadi. Link blog tu aku dapat dari encik MM juga. haha.. Tidak kisahlah kalau ada yang sudah tahu pun, yang penting aku mahu kongsi benda yang aku baharu tahu ni. Jadi kepada pelajar-pelajar bahasa Uganda, mari belajar bahasa urban pula. haha..

'nom nom nom' adalah perkataan yang wujud dalam Kamus Urban. Kamu carilah kat Kamus Dewan atau Kamus Dwibahasa sekalipun, sampai kamus tu koyak pun kamu tidak akan jumpa perkataan 'nom nom nom'. 'nom nom nom' membawa pelbagai maksud. Salah satu daripadanya adalah effect bunyi yang terjadi apabila kamu memakan sesuatu yang sangat sedap dan memberi kenikmatan yang tidak terhingga. Biskut feymes aymes ajib contohnya. Maksud kedua pula ialah ianya merujuk kepada bunyi yang dikeluarkan oleh Cookie Monster apa bila dia memakan biskut. "nom nom nom"... haha.. Selain itu, 'nom nom nom' juga merujuk kepada kata ganti untuk perkataan suka, sayang, cinta (erkkkk...). Contoh ayat: kamu nom nom nom saya? saya nom nom nom kamu~ haha.. Owh tidak!! kedengaran seperti mahu makan orang pula.

Tapi 'nom nom nom' juga memberi maksud yang agak kurang sopan lucah. haha.. Okay aku segan malas mahu mengulas mengenai maksud tersirat yang ini. Kamu cari sendiri.

Ada banyak lagi bahasa-bahasa kaum Urban yang pelik tapi boleh dipelajari. Sampai sini sahaja kelas hari ini. Masa untuk balik merayau. Chow..




p/s: nom nom nom

7 comments:

razifmustapha said...

aku perasan gak, time aku mkn biskut tu, ada bunyi nom nom nom gak, hahha kadang2

w.a.k. said...

pergh, bunyi tu dari mulut atau dari perut ko ajib hehe (o.O)

muz said...

ak maseh xphm

mizz nina said...

hahaa..biarkn je dorg 2..
aslkn kite mkn kenyg..eventho bkn biskut ajib 2..hehee

Lang Legar said...

nom nom nom... =)

rAmiZa.mY said...

ok, terasa d situ..
at least kami tau berbahasa uganda tapi masih tetap urban..

hahaha

Odette said...

@ajib, aku skg mkn biskut best2 je dh start bunyik2 cmtu. haha

@muz, ko sejak dh ada (tut) ni makin slow la bai..

@mizz nina, nk blnja biskut ke?

@lang legar, nom nom nom utk apa 2? :p

@ramiza.my, korg xajar aku bhsa uganda. aku blaja la bhsa lain