14.9.09

Seharian Bekerja



Musim raya sudah bermula.
Semua orang di setiap rumah sudah mula sibuk.
Sibuk mengemas, mengecat, menyusun rumah masing-masing.
Rumah tempat aku menumpang teduh dari hujan & panas ini juga tidak terkecuali. Sibuk membuat persiapan walaupun rumah orang tuaku sendiri pun aku tidak pernah buat sedemikian rupa.
Haha..
Hmm..

Keadaan mood agak kurang memberangsangkan sepanjang hari ini.
Sibuk melayan kerja & perasaan.
Seharian aku tidak keluar rumah.
Mengecat rumah.
Menyusun semula barang-barang yang ada di dalam bilik.
Tuan rumah suruh buang semua barang-barang yang tidak diperlukan.
Barang-barang di rumah sudah semakin penuh.
Perintah mesti dituruti.

Leka membuang, terjumpa koleksi barang-barang lama.
Koleksi yang memberi penuh makna.
Tersenyum sendiri.
Hilang seketika muram di hati.

Seharian aku muram.
Hari bermula dengan mimpi buruk.
Kemudian terasa ada yang kurang walaupun seharian dipenuhi dengan mengecat rumah.
Ditambah lagi dengan tekaan sinis yang rupanya adalah benar.
Dunia..
Hmm..

Kembali ke koleksi tadi.
Aku terjumpa semua koleksi yang aku simpan sepanjang tempoh pengajian aku di universiti.
Yeah.. Semua yang memberi kenangan unik kepada aku walaupun ianya kelihatan seperti sampah di mata orang lain.
Tidak kisahlah..
Asalkan aku gembira.

Kad topup gayut..
Gambar passport zaman kanak-kanak sampai ke zaman muda remaja..
Bekas keychain Mr. P..
Combo drive yang rupanya masih elok aku masih simpan walaupun sudah tidak berguna..
Bekas flash drive yang sebesar jari kelingking tapi sudah hilang entah ke mana..
Gambar kereta idaman waktu kanak-kanak..
MP3 player yang org ganti setelah cuba menipu..
Resit parking motor masa first time dating pinjam skuter kawan..
dll..

Banyak yang aku lalui sepanjang 4 tahun tempoh pengajian.
Sebanyak itu juga ia membantu mematangkan aku.
Suka duka bersama mereka yang berada di sekeliling.
Hmmm..

Okay.
Sambung kerja semula.
Kerja belum siap.

Kepada shipa, akanku jawab tag kamu selepas selesai semua kerjaku.
Sekian.



p/s: mode: seri

6 comments:

maozmustaffa said...

nk pinjam skuter kwn bleh?

muz said...

lame gle xtgk skuter korg tu..

Shepha said...

baek.

rAmiZa.mY said...

hahahaha..
tu blom tmbah pnat melayan melankolik lg..
melayan perasaan lg..
ape ag eh

Odette said...

@maoz, kereta kwn? leh gak?

@muz, "korg tu"? bkn aku punya. aku sekadar si peminjam.

@shepa, ok

@ramiza.my, semua di atas.

mizz nina said...

selamat hari 'ini'..
=)